Prezentujemy zarys głównych myśli artykułu naukowego Benjamina Waltera pt.: “Autor jako producent”, którego lektura jest zazwyczaj zalecana studentom filologii polskiej w ramach przedmiotu Teoria literatury. Tekst ma oczywiście charakter skrótowy i wybiórczy – zainteresowanym dokładniejszymi informacjami polecamy zapoznanie się z oryginałem pracy badacza, który jest dostępny w źródle podanym w bibliografii na końcu tekstu. 

Poniższy plik zawiera streszczenie artykułu w formie graficznej – idealne do wydruku i szybkiej powtórki. Pobierz notatkę w formacie pdf:

B. Walter – Autor jako producent.pdf

Jeżeli cokolwiek z pliku wzbudza Twoje wątpliwości lub jest kwestia, której – mimo opisu – nie rozumiesz, zadaj pytanie w komentarzu. Odpowiemy maksymalnie w ciągu 24 godzin.

B. Walter – Autor jako producent – streszczenie

Benjamin Walter włącza dzieło autora w żywe związki społeczne i pyta: Jak ma się dzieło literackie do stosunków produkcji danej epoki?

Zależne jest to od od techniki pisarskiej, czyli tego, co udostępnia produkty literackie bezpośrednio po analizie. Teza:

Słuszna tendencja polityczna oznacza, że dzieło musi mieć literacką jakoś – bo jakoś = wypełnianie tendencji. Tendencja może polegać na postępowości/zacofaniu techniki literackiej.

Na czym polega praca autora?

  • nigdy nie jest to praca wyłącznie nad produktami
  • zawsze jest to jednocześnie praca nad środkami produkcji

Produkty autora muszą spełniać funkcje ogarniające warunki:

  1. Tendencja
  2. Porządkujące, instruujące postępowanie piszącego

Autor, który niczego nie uczy pisarzy, nie uczy nikogo.

Autor = proletariat

Zdaniem Benjamina Waltera wszystkich dobrych pisarzy czeka utożsamienie się z proletariatem – klasą większościową, niewykształconą. Zdrada swojej klasy (intelektualistów) polega na pewnym zachowaniu, które z pracownika obsługującego aparat produkcyjny czyni z niego inżyniera, który dostrzega swoje zadanie w tym, by dostosować aparat do celów rewolucji proletariackiej.

Zadania autora jako producenta:

  • uczestniczenie w tej rewolucji (wtedy będzie wyższa technika)
  • znanie swojej pozycji w tym procesie pomaga w rzeczywistym kształtowaniu zmian

Autor – producent musi tworzyć model:

  • instruktywny dla działalności innych producentów
  • ma pozostawić do ich dyspozycji ulepszony aparat

Aparat jest tym lepszy, im bardziej potrafi z czytelników lub widzów uczynić współdziałających.


Bibliografia:

Benjamin W., Autor jako producent, [w:] W kręgu socjologii literatury. Antologia tekstów zagranicznych, wstęp, wybór i oprac. A. Mencwel, t. 1, Warszawa 1988, s. 299–320.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.